Paradoks ceny prestiżowej

Dlaczego często droższe produkty cieszą się większą popularnością, niż tańsze odpowiedniki? Co sprawia, że konsumenci są skłonni wydawać niebotyczne sumy na gadżety lub czekać kilka godzin w kolejce na premierę nowego telefonu ich ulubionej marki? Po odpowiedź zapraszam do artykułu.

Firmy mogą wprowadzać różne strategie cenowe, jednak bardzo często spotykamy się z sytuacją, w której wysoka cena jest impulsem motywującym do zakupu. Mówimy w tym przypadku o strategii ceny prestiżowej, przez co drogi produkt lub usługa automatycznie kojarzy się konsumentowi z wysoką jakością i prestiżem.

Serwis Gnum.pl od samego początku istnienia gwarantuje najtańsze przedłużenie domen .pl w całej sieci. Tanie domeny .pl oraz ceny wszystkich pozostałych domen dostępne są w cenniku domen.

Wystarczy na ten moment teoretycznej gadki, ponieważ istotę ceny prestiżowej najlepiej przedstawić za pomocą przykładów, których na rynku nie brakuje.

Produkty Apple

Większość z nas ma pewnie takiego znajomego, który niecierpliwie czeka za premierą nowego iPhone’a. Apple bardzo świadomie wykorzystuje strategię ceny prestiżowej. Nawet jeśli cena za ich nowy produkt będzie mocno zawyżona, to i tak znajdzie się szerokie grono zainteresowanych. Kwestia lojalnych klientów, czy efekt ceny prestiżowej? Ciężko stwierdzić, jednak warto wytłumaczyć, w jaki sposób wpływa na nas wysoka cena produktu.

Panuje powszechne przekonanie, że im droższy gadżet, tym chętniej go kupujemy. Jesteśmy w stanie zrobić wszystko, żeby zdobyć wymarzony produkt. Dlaczego? Wysoka cena często oznacza dla nas wyjątkowość. Ze względów finansowych nie każdy może sobie pozwolić na zakup, stąd klienci często czują się bardziej elitarnie, a sam produkt nie jest masowy, ale dostępny tylko dla wybranych.

Klienci po zdobyciu drogiego gadżetu mogą mieć lepszy humor czy nawet poczuć się bardziej dowartościowanym. Mamy tutaj do czynienia z dość skomplikowanymi psychologicznymi zachowaniami, jednak marki doskonale zdają sobie z tego sprawę i wykorzystują to do uzyskania większego zysku.

Marki luksusowe

Podobnie sytuacja wygląda z luksusowymi samochodami, ubraniami czy kosmetykami. Zakup wiąże się w tym przypadku z większym prestiżem, a samo posiadanie tego typu dóbr daje poczucie satysfakcji. Wysoka cena jest czynnikiem, który wręcz skłania do zakupu.

Co się dzieje w przypadku obniżenia ceny produktu prestiżowego? Odpowiedź jest ciekawa, ponieważ jakiekolwiek promocje na produkty z wyższej półki wcale nie powodują większej sprzedaży, wręcz odwrotnie. Dla klientów to właśnie wysoka cena jest wyróżnikiem danego produktu i jego wyjątkową cechą, dlatego nawet nieznaczny jej spadek jest źle odbierany.

Krótka jest jednak droga od chęci posiadania i satysfakcji z bycia częścią elitarnego grona, do wpływu pieniędzy na poczucie własnej wartości. Zastanówmy się czy potrzebujemy kolejnej drogiej „zabawki”, czy będą to pieniądze wyrzucone w błoto.


Loading...

Dodano: 29 Mar 2020

Julia Bartocha


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *