Neuromarketing – Przyszłościowa technologia czy etyczne naruszenie?

Jeśli czytasz ten wpis, to znaczy że pewnie jesteś już po lekturze wcześniejszego artykułu również dotyczącego neuromarketingu, jednak jego bardziej teoretycznego wymiaru. Tym razem dowiesz się, jak globalne firmy wykorzystują tą gałąź marketingu do osiągania coraz wyższych wyników sprzedaży, a także kilka słów o moralności tego typu działań.

Jak już wiesz, neuromarketing prężnie się rozwija i często wpływa na podejmowanie decyzji przez światowe marki. Znajduje zastosowanie w badaniu wizerunku firmy, ułatwia wybór najlepszego spotu reklamowego, czy też pozwala na zaprojektowanie opakowania produktu w taki sposób, aby konsument kojarzył go z daną marką.

Jak marki wykorzystują neuromarketing?

Ciekawym przykładem są działania marki Frito-Lay, która dzięki wykorzystaniu badań neuromarketingowych zaprzestała używania błyszczących opakowań i zastąpiła je matowymi. Skąd taka decyzja? Mianowicie okazało się, że pierwotna wersja opakowań kojarzyła się konsumentom negatywnie, jako niezdrowy produkt. Natomiast matowe opakowania z grafiką przedstawiającą surowe ziemniaki, okazały się strzałem w dziesiątkę. Przyznaj się, Ciebie też czasami oszukuje podświadomość?

Firmy z branży odzieżowej również stosują pewne chwyty, które mają przyciągać do siebie klientów. Co głównie zwraca Twoją uwagę, gdy mijasz sklep Stradivarius czy Massimo Dutti? Stawiam, że dla większości będzie to zapach. Perfum rozpylany jest po to, aby poruszyć nasze zmysły, wywołać pozytywne emocje. Wyjątkowy zapach ma być kojarzony z daną marką, pozostawać w pamięci klienta, a co więcej – służy także w stworzeniu swego rodzaju emocjonalnej więzi z konsumentem.

Poszczególne domeny krajowe w zależności od regionu, do którego są przypisane są na ogół domenami najczęściej tam stosowanymi. W Polsce najpopularniejszą domeną jest domena .pl, która jest domeną krajową przypisaną do Polski.

Na pewno kojarzysz porównanie napojów Coca-Cola i Pepsi, gdzie badani deklarowali, że bardziej smakuje im ten pierwszy, a gdy finalnie próbowali oba, nie wiedząc przy tym, który w tym momencie piją – wybierali Pepsi.

Przykładów jest mnóstwo, a liczba firm korzystających z badań neuromarketingowych będzie tylko wzrastać.

Kwestie moralne

Warto jednak się zastanowić, czy z perspektywy przyszłości chęć zarabiania pieniędzy i konkurowanie globalnych gigantów nie zajdzie o krok za daleko. Przeciwnicy neuromarketingu mają obawy, że badania mogą doprowadzić do różnych form manipulacji i wykorzystywania ludzkiego umysłu do zdobywania coraz większej ilości informacji. Wszystko po to, żeby jak najdokładniej ustalić preferencje danego konsumenta i w mniej lub bardziej nachalny sposób podsuwać propozycje zakupowe.

Specjaliści zapewniają, że badania są i będą przeprowadzane zgodnie z etycznymi zasadami. Dobrze jest w to wierzyć, w końcu – co za dużo, to niezdrowo!


Loading...

Dodano: 29 Mar 2020

Julia Bartocha


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *