Neuromarketing – ludzki mózg pod lupą

Zapewne niejednokrotnie oglądałeś reklamę, która utkwiła w pamięci na dłużej, pozytywnie się kojarzyła. Z czego to wynika? Dlaczego decydujemy się na zakup danego produktu spośród innych? Co ma na to bezpośredni wpływ? Takie pytania zadają sobie specjaliści od marketingu, a poniższy artykuł dokładnie wytłumaczy Ci dlaczego.

Obecnie międzynarodowe korporacje dążą do tego, aby ich produkty były doceniane przez konsumentów na całym świecie, stąd też w badaniach marketingowych zaczęto sięgać po zaawansowane technologicznie rozwiązania mające badać zachowania i potrzeby klienta. Jedną z metod jest neuromarketing. Część z Was pewnie już słyszała o tym pojęciu, które w świecie marketingu zagościło już na dobre.

Neuromarketing – definicja

Neuromarketing to najprościej mówiąc wykorzystywanie różnych narzędzi pomiarowych do zbadania tego, jak nasz mózg reaguje na bodźce reklamowe. Pozwala to udoskonalać treści marketingowe, dzięki zrozumieniu w jaki sposób konsumenci podejmują decyzje zakupowe. Neuromarketing to dziedzina nauki, dlatego też specjaliści na podstawie badań są w stanie dopasować materiał reklamowy niemal idealnie do naszych podświadomych preferencji.

Przedłużenie domeny internetowej niejednokrotnie jest o wiele droższe niż wcześniejsza rejestracja. Cena domeny wzrasta po roku od jej rejestracji i jest to spowodowane głównie wyższą ceną zakupu usługi – odnowienia domeny od głównego rejestratora NASK.

Dlaczego skuteczność tego rodzaju badań jest tak wysoka? Przede wszystkim dlatego, że bada się to, czego nie potrafimy kontrolować i na co nie mamy zbytnio wpływu. Nasze emocje i pragnienia. Kluczem do sukcesu jest stworzenie takiej reklamy, której nasz umysł „ulegnie”.

Jak wyglądają badania marketingowe?

Pojawia się zatem pytanie, na czym polegają badania i jakie urządzenia się wykorzystuje, aby jak najlepiej zrozumieć zachowania konsumenta.

Najczęściej przeprowadza się badania metodą EEG (elektroencefalografii) lub z wykorzystaniem rezonansu magnetycznego (fMRI).

EEG polega na zmierzeniu fal elektrycznych, jakie wytwarzane są przez mózg, za pomocą elektrod podłączonych do skóry głowy. Dzięki temu możliwe jest zbadanie kiedy reagujemy złością, smutkiem, a kiedy radością czy podnieceniem. Warto dodać, że ten rodzaj badań jest znacznie tańszą opcją, niż fMRI, ale wyniki które otrzymamy nie będą równie szczegółowe.

Rezonans magnetyczny z kolei pozwala na badanie aktywności naszego mózgu, za pomocą analizy poziomu utlenowania krwi. Wyższy poziom oznacza, że przedstawiane materiały audio lub wideo wywołują u nas określoną reakcję.

Neuromarketing jest coraz chętniej wykorzystywanym narzędziem do badań, a wraz z rozwojem technologii może w niedalekiej przyszłości stać się podstawą w działaniach marketingowych. Jednak jak każda nowinka technologiczna, która w pewien sposób ingeruje w nasze życie, neuromarketing może zyskać swoich fanów, jak i zagorzałych wrogów. Czy słusznie? O tym przekonasz się w kolejnym artykule!


Loading...

Dodano: 29 Mar 2020

Julia Bartocha


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *