Kontakt:   669 394 838   |   biuro@gnum.pl 1000 - 1700
  • Domena a subdomena, co to jest?


    (1 votes, average: 5,00 out of 5)
    Loading...

    Dodano: 17 Gru 2018

    Domena internetowa jest Twoim indywidualnym adresem w internecie. Dzięki domenie jesteś w stanie znaleźć określone zasoby, takie jak dana strona WWW, adresat poczty mail, czy serwer.

    Domeny pozwalają przetłumaczyć określone adresy IP(tu link do tego co to dokładnie jest IP)(czyli indywidualnie nadany każdemu urządzeniu numer w postaci dziesiętnej, ułożony w czterech oktetach), na zrozumiałe i łatwo zapamiętywalne dla człowieka nazwy.

    Domena, składa się z dwóch części, pierwsza z nich to nazwa główna domeny (wybrana przez Ciebie), druga natomiast, to jej końcówka, czyli rozszerzenie.

    Różnice między nazwą główną a rozszerzeniem w przypadku domen

    Nazwa jest częścią, którą możesz definiować w zasadzie dowolnie. Może się ona składać z liter, cyfr oraz znaku “-“,

    Jak wybrać swoją nazwę?

    To jaką chcesz mieć domenę, zależy wyłącznie od Ciebie, ograniczają Cię tylko wytyczne podane przeze mnie powyżej i.. zdrowy rozsądek. Z praktycznych rad, pamiętaj jednak aby:

    • Adres URL nie był zbyt długi, za długie adresy są postrzegane negatywnie przez roboty wyszukiwarek, ale i przez użytkowników,
    • Nie był również zbyt skomplikowany, powód dlaczego to ważne, jest identyczny jak powyżej,
    • Był możliwie najbardziej zgodny z tym, co faktycznie chcesz przedstawić na swojej stronie, unikniesz wprowadzania użytkowników w błąd, i łatwiej będzie Ci piąć się w wynikach wyszukiwania.

    Warto również sprawdzić, czy na interesującej domenie znajdowało się coś wcześniej i jeśli tak, to czego dotyczyła wcześniejsza strona.


    Co to jest subdomena

    Subdomena, to najprościej mówiąc przedrostek domeny, którą posiadasz. Posłużę się tutaj przykładem. W naszym przypadku domeną jest:

    przykladowadomena.pl,

    Natomiast stworzoną przez nas subdomeną byłoby na przykład:

    forum.przykładowadomena.pl

    Tworzenie subdomen nic Cię nie kosztuje, odbywa się w obrębie Twojej domeny, więc pomimo, że często jest to niemalże “nowa strona”, to tak naprawdę, należy wciąż do tej samej struktury.

    Subdomenę może stworzyć właściciel/administrator danej domeny. Tworzenie subdomen jest również nieograniczone w sensie technicznym, znaczy to tyle, że możesz stworzyć tyle subdomen ile tylko masz ochotę.

    Czym jest podstrona

    Najprościej mówiąc, podstrona to wszystko to, co pojawia się po “/”, pozwala Ci to uniknąć bałaganu na stronie internetowej i podzielić ją na sensowne i tematyczne “działy”, wygląda to następująco:

    przykladowadomena.pl/podstrona

    Dzięki temu wszystkie elementy, zwłaszcza jeśli drastycznie się od siebie różnią, będą miały swoje określone miejsce na witrynie. Nie jest tak, że dana podstrona nie może mieć kolejnych podrzędnych elementów, czyli kolejnych podstron, posłużę się podstroną blog, jako przykładem:


    przykladowadomena.pl/blog/przykładowyartykuł

    Jak widzisz, mamy tutaj podstronę blog, na której znajduje się kolejna podstrona, czyli /przykładowyartykuł, tworzy to uporządkowaną strukturę, gdzie elementem nadrzędnym jest przykladowadomena.pl, drugi stopień to /blog, natomiast trzeci to /przykładowyartykuł.

    Musisz jednak pamiętać, aby unikać następujących rzeczy:

    • Zbyt długich adresów URL, są źle postrzegane przez użytkowników i roboty wyszukiwarek,
    • Zbyt długich łańcuchów podstron, (czyli: strona.pl/podstrona/kolejnapodstrona/kolejnapodstrona), im dłuższy “łańcuch”, tym wartość wyjściowa wartość danej podstrony jest niższa, przez co trudniej osiągnąć, aby znalazła się wysoko w wynikach wyszukiwania, sprawia to również, że jest to droga nieprzyjazna dla potencjalnego użytkownika.


    Kiedy tworzyć subdomenę, a kiedy wystarczy podstrona?

    Nie ma jednej odpowiedzi na to pytanie, choć często jest tak, że tworzenie subdomen odbywa się na danym podmiocie nadrzędnym na potęgę. Nie jest to sensowne rozwiązanie w wielu przypadkach.

    Warto je tworzyć w przypadku kiedy posiadana przez Ciebie strona, jest rozbudowana strukturalnie i posiada rozbudowane elementy o jednej określonej tematyce. W jakich przypadkach możemy mówić o właściwym użyciu tego rozwiązania? Jak już wyżej wspomniałem:

    forum.przykladowadomena.pl 

    blog.przykladowadomena.pl

    pomoc.przykladowadomena.pl

    sklep.przykladowadomena.pl     

    To świetny przykład na prawidłowe użycie subdomeny jako formy uporządkowania Twojej strony internetowej, zwłaszcza jeśli dane działy są niezwykle rozbudowane tematycznie.

    Ciągle powstające działy i tematy na forum, wielotematyczne artykuły na blogu, dział pomocy dotyczący wielu dziedzin, czy też wieloproduktowy sklep z rozbudowaną strukturą produktów.

    Drugie rozwiązanie to budowanie wymienionych przeze mnie działów na “klasycznych podstronach”, czyli w ten sposób:

    przykladowadomena.pl/forum

    przykladowadomena.pl/blog

    przykladowadomena.pl/pomoc

    przykladowadomena.pl/sklep

    Czyli zbudowanie gromadzenie swojego contentu na podstronie. Oba rozwiązania mają swoje plusy i minusy.

    Zalety subdomen

    • Wyszukiwarki traktują subdomeny jak osobne strony internetowe, więc w przypadku wielotematyczności nie narażasz się na to, że zawarte na niej treści są niezgodne z tematyką strony głównej,
    • W przypadku sprzeczności z ogólną tematyką strony, negatywne konsekwencje dotyczyć będą wyłącznie subdomeny,
    • Usunięcie subdomeny w przypadku negatywnych skutków jest znacznie łatwiejsze aniżeli usunięcie elementu z katalogu głównego, co wpłynęłoby na strukturę całej strony internetowej,
    • W przypadku, jeśli Twoja witryna jest rozbudowana, posiada wiele języków/wersji językowych, posiadanie ich na osobnych subdomenach będzie świetnym rozwiązaniem na uporządkowanie tego wszystkiego.

    Wady subdomen

    • Brak przekazania mocy strony głównej na daną subdomenę. Znaczy to tyle, że subdomena musi samodzielnie budować swoją wagę i swoje pozycje, z racji funkcjonowania w “oczach” algorytmów wyszukiwarek jako “osobna strona”,
    • Niepotrzebnie i nieracjonalnie rozrośnięta struktura strony, w przypadkach nieuzasadnionych wprowadzi w błąd korzystających ze strony oraz algorytmy poszczególnych wyszukiwarek.

    Zalety podstron

    • Na podstrony przechodzi część “mocy” domeny, jeśli więc masz mocną domenę, łatwiej będzie uzyskać dobre pozycje na kolejnych podstronach,
    • Pozycjonowanie podstron będzie pochłaniać mniejsze koszty, niż miałoby to miejsce w przypadku subdomen, które startują “od zera”,
    • Analogicznie przedstawiając ciekawe treści, przekazujesz ruch i uzyskane korzyści stronie nadrzędnej,

    Wady podstron

    • Treści lub linki niezgodne z ogólną tematyką strony, będą miały negatywny wpływ na również na stronę nadrzędną a nie tylko na podstronę (jak w przypadku subdomeny),
    • Trudniej jest przebudować wszystko na nowo, jeśli dotkną cię negatywne skutki niepożądanych działań, aniżeli w przypadku subdomen.

    Które rozwiązanie jest lepsze?

    Nie podam Ci jednego rozwiązania tej zagadki, bo wszystko zależy od tego, jakie masz potrzeby, co chcesz osiągnąć oraz w jaki sposób chcesz budować swoją stronę. Jednak budując ją od podstaw warto mieć zarys tego, w jakim kierunku ma podążać w przyszłości i jaką ścieżkę rozwoju dla niej widzisz.


    Dodaj komentarz

    Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

    Zobacz również

    Dlaczego warto mieć własną domenę

    Skoro wiesz już czym jest domena, czas dowiedzieć się dlaczego warto posiadać własną domenę i jakie korzyści może Ci ona […]


    Jakie są rodzaje domen?

    Rozróżniamy trzy rodzaje domen: krajowe, europejskie i globalne. Krajowe domeny są zakończone końcówką określającą dany kraj. Na przykład polskie domeny […]


    Co to jest cesja/transfer domeny?

    Co to jest sesja domeny? Cesja domeny jest to przekazanie praw i obowiązków związanych z domeną na rzecz innego Abonenta. […]


    Zasady obowiązujące przy tworzeniu nazw domen?

    Najlepiej aby nazwa domeny była powiązana z działalnością i charakterem Twojej firmy. Ważne jest aby adres nie był trudny do […]